ایران موشک‌های بالستیک به شبه‌نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت خود در عراق داده

ایران موشک‌های بالستیک به شبه‌نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت خود در عراق داده.

ایران موشک‌های بالستیک به شبه‌نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت خود در عراق داده و آنها را قادر به تولید موشک برای مقابله با هرگونه حمله به منافع خود در خاورمیانه کرده است.
خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم شهریور، به نقل از سه مقام ایرانی، دو منبع اطلاعاتی عراقی و دو منبع اطلاعاتی غرب گزارش داد ایران طی چند ماه گذشته دهها موشک بالستیک کوتاه‌برد به متحدان خود در عراق تحویل داده و در تلاش برای قادر ساختن آنها در جهت تولید موشک است.
یک مقام ارشد ایران به رویترز گفته است «در صورت حمله به ایران، داشتن یک برنامه پشتیبان منطقی است».
به گفته وی «تعداد موشک‌های فرستاده شده، زیاد نیست، تنها دهها موشک است، اما اگر لازم باشد، قابل افزایش است».
ایران قبلا گفته بود که فعالیت موشکهای بالستیک آن به طور کلی دفاعی هستند.
دولت‌های ایران و عراق تاکنون در باره انتقال موشک سکوت کرده‌اند و هیچ پاسخی نداده‌اند.
موشک‌های زلزال، فاتح ١١٠ و ذوالفقار ساخت ایران با برد حدود ٢٠٠ تا ٧٠٠کیلومتر، اگر در جنوب و غرب عراق مستقر شوند، توانایی هدف قرار دادن شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی و شهر تل‌آویو در اسرائیل را دارند.
قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بر برنامه موشکی ایران در عراق نظارت می‌کند.
کشورهای غربی، ایران را به انتقال موشک و تکنولوژی به سوریه و دیگر متحدان تهران مانند شبه نظامیان حوثی در یمن و حزب‌الله لبنان متهم کرده‌اند.
اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس با نگرانی از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، آن را تهدیدی علیه امنیت خود دانسته‌اند.
اسرائیل تاکنون درباره انتقال موشکهای ایران به عراق واکنش نشان نداده است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه هفتم شهریور اظهار داشت « کسانی که ما را به محو کردن از صحنه روزگار تهدید می‌کنند، خودشان در معرض خطر مشابهی قرار می‌گیرند».
منابع غربی گفته‌اند: ایران با انتقال دهها موشک به عراق، پیام هشدار دهنده به آمریکا و اسرائیل فرستاده، بویژه پس از آنکه سربازان ایرانی در سوریه مورد حمله هوایی قرار گرفتند. آمریکا حضور نظامی قابل توجه در عراق دارد».
به گفته منابع غربی، به نظر می‌رسد ایران، عراق را به پایگاه موشکی خود تبدیل می‌کند.
منابع ایرانی و یک منبع اطلاعاتی عراقی گفته‌اند: حدود ١٩ ماه گذشته تصمیم گرفته شد که شبه‌نظامیان در عراق از موشک استفاده کنند و بتوانند آن را تولید کنند. اما با رسیدن سکوی پرتاب، این فعالیت طی چند ماه گذشته افزایش یافته است.
یک فرمانده سپاه گفته است «ما در بسیاری از جاها از این جور پایگاه‌ها داریم، عراق یکی از آنها است. اگر آمریکا به ما حمله کند، دوستان ما به منافع آمریکا و متحدان آن در منطقه حمله خواهند کرد».
منابع غربی و عراقی گفته‌اند: کارخانه تولید موشک ایران در منطقه «الزعفرانیه» در شرق بغداد، منطقه «جلف السخر» در شمال کربلا قرار دارد.
یک منبع ایرانی هم گفته که یک کارخانه تولید موشک نیز در کردستان عراق قرار داد.
سه منبع عراقی که در ایران آموزش دیده‌اند، گفتند دو منطقه تحت کنترل شبه نظامیان شیعه، از جمله  کتائب حزب‌الله و منطقه دیگر هم در نزدیکی مرز ایران قرار دارد.
به گفته منابع اطلاعاتی عراق، کارخانه الزعفرانیه در دوران صدام حسین محل تولید موشک بوده است.
این کارخانه در سال 2016 توسط گروه‌های شیعه با همکاری ایران فعال شده است.
یک تیم از مهندسان شیعه که قبلا در دوران صدام در این کارخانه کار می‌کردند، برای به کار انداختن کارخانه فرا خوانده شدند و موشک‌ها هم در نزدیکی جرف السخر آزمایش شدند.
سی آی ای و پنتاگون هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.
منابع اطلاعاتی منطقه‌ای گفته است که ایران تعدادی موشک در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان شیعه که قادر به پرتاب آن هستند، ذخیره کرده است.
اما توانایی ایران را برای تولید موشک در عراق را تایید نکردند.
دومین منبع اطلاعاتی عراقی گفته است: بغداد از انتقال موشک‌های ایران به شبه نظامیان شیعه برای جنگ با داعش مطلع بود. اما انتقال موشک‌ها پس از شکست داعش همچنان ادامه دارد.
همچنین اظهار داشت: برای دستگاه اطلاعاتی عراق واضح است که انتقال موشک‌های ایران به عراق برای جنگ با داعش نیست، بلکه یک کارت فشار ایران برای استفاده در درگیری‌های منطقه‌ای است.
منبع عراقی گفته است «ما نمی‌توانیم جلوی شبه نظامیان برای پرتاب موشک‌های ایران را بگیریم، زیرا دوگمه آتش در دست ما نیست، بلکه در دست خود ایرانی‌ها است».
ایران با دادن موشک به شبه نظامیان مورد حمایت خود در عراق، یک پیام محکمی برای دشمنان منطقه‌ای خود و ایالات متحده فرستاده که توانایی استفاده از خاک عراق برای پرتاب موشک به هر جا و مکانی که تصمیم بگیرد، دارد.

تعليقات