ترکیە: واشینگتن بگونه‌ای رفتار می‌کند که “ترک‌ها، دست به قتل‌عام کوردهای غرب کوردستان میزنند.

-‌ پمپئو: آمریکا از کوردها در برابر تهدیدات ترکیه محافظت خواهد کرد پمئپو اظهار داشت حمایت از کوردها و اقلیت‌های دینی در سوریه برای آمریکا در اولویت قرار دارد.


وی گرفتن تضمین از ترکیه برای قتل و عام نکردن کوردها و محافظت از اقلیت‌های دینی در سوریه پس از خروج سربازان آمریکایی را بخشی از ماموریت آمریکا دانسته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه “حامی آکسوی”، روز جمعه با اشاره به اظهارات مایک پمپئو گفت اینکه وی “سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق را با کوردها یکسان تلقی می‌کند، اگر سخنی عامدانه و آگاهانه نباشد، از بی‌اطلاعی نگران‌کننده وی حکایت می‌کند”؛ به‌گفته حامی آکسوی، “ترکیه نمی‌تواند این سازمان تروریستی را به عنوان شریک مبارزه در جنگ با داعش تلقی کند” اما محافظت از کوردان سوریه را همچنان تضمین می‌کند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، این چنین از اینکه مایک پمپئو به ارتکاب “قتل عام” توسط آنکارا اشاره کرده است، ابراز ناخرسندی نکرد و تنها از اینکه وی بی‌آنکه نامی ببرد، “یگان‌های مدافع خلق” را نیز در زمره کوردها شمرده است ابراز ناخشنودی کرد.
“یگان‌های مدافع خلق”، یک واحد متشکل از نیروهای مسلح کورد متحد واشینگتن است که در مبارزه با داعش در سوریه شرکت دارد، اما در “روژآوا” (کوردستان سوریه) اراده خود را در نابود ساختن آنها پنهان نمی‌کند.
تصمیم دونالد ترامپ به خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه، نه تنها در میان متحدان منطقه‌ای این کشور، بلکه حتی در میان مقامات آمریکا نیز نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرد و موجب کناره‌گیری وزیر دفاع این کشور “جیمز ماتیس” و فرستاده ویژه واشینگتن برای مبارزه علیه داعش “برت مک گورک” گردید.


تعليقات