ژنرال احسان نوری پاشا

ژنرال احسان نوری پاشا منشا برگی روشن از تاریخ مبارزه در رفع ستم ملی از کرد در کردستان شمالی (کردستان ترکیه) بوده است.
احسان نوری پاشا در تاریخ 1892 میلادی در کردستان ترکیه در شهر بدلیس (بتلیس) بدنیا آمده و مدرسه ابتدایی را در همان جا و تحصیلات نظامی را در شهرهای ارزنجان و استانبول به اتمام رسانید. در سال 1910 به درجه ستوان دومی داخل ارتش عثمانی شد. در دوران شروع ترکیه نوین، با پیوستن به حزب “خوی بون” کردها و قرار گرفتن در راس فرماندهی نیروهای شورشی کرد، از طرف آن حزب، به مدت چهار سال (1930-1927) در مناطق آرارات، با جنگ ارتش جنگ دیده ی ترکیه ی مجهز به تانگ و توپ و هواپیماهای جنگی، با نداشتن هیچ کونه پشتیبانی مادی ومعنوی از طرف هیچ کشوری، مبارزه نمود. نهایتا ارتش ترکیه با کمک گرفتن از اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و دو لت شاهنشاهی ایران در محاصره کردی آراراتیان، موفق به شکست و کشتار شورشیان کرد گردید و احسان نوری و همسرش به ایران فراری و پناهنده شدند.
احسان نوری در مدت چهل و شش سال تبعید و پناهندگی آنچنانی، در ایران، تا نزدیک به سالهای آخر زندگی، در نهایت سختی و فلاکت مادی به سر برد. اما در هیچ حالت متانت و وقار یک رهبر و فرمانده ی بزرگ و فداکار را از دست نداد و در همین مدت به مبارزات سیاسی خود در حد امکان از طرق مختلف مثل نوشتن مقالات و کتب مربوط به تاریخ کرد و وقایع آرارات ادامه داد.
در نهایت وی در 25 ماه مارس سال 1976میلادی در تهران بر اثر برخورد یک موتور سیکلت به ایشان که گمان میرفت یک تصادف ساختگی باشد، جان باخت و روحش به آگری پیوست.
مزار ایشان در تهران میباشد و سالهاست غریبانه و به دور از ملت و خاک خود آرمیده است.


 برگرفتە از دوستان در فیسبوک
ژنرال احسان نوری پاشا


ژنرال احسان نوری پاشا2

تعليقات